Leiding geven aan schoolontwikkeling II

Vakbekwaam schoolleider

In het kort

De opleiding ‘Leidinggeven aan schoolontwikkeling II’ is bedoeld voor leidinggevenden in het onderwijs die sturingsruimte hebben in de eigen praktijk. Naast deze sturingsruimte moet je aantoonbaar over de competenties basisbekwaam schoolleider beschikken om toegelaten te worden tot LAS II. LAS II leidt tot het gecertificeerde getuigschrift Vakbekwaam schoolleider. Aan het einde van de opleiding beschik je aantoonbaar over de leiderschapspraktijken (competenties) voor schoolleider op vakbekwaam niveau.

Algemene informatie

De basis van de opleiding bestaat uit drie leerlijnen die in verbinding staan met de vijf leiderschapspraktijken voor leidinggevenden in het onderwijs: Visiegericht werken, In relatie staan met de omgeving, Ontwikkelen van de organisatie, Zorgen voor onderwijskwaliteit en Leren en ontwikkelen van professionals. We hebben hier vanuit onze visie op leiderschap de competentie Persoonlijk leiderschap vanuit een onderzoeksmatige attitude, aan toegevoegd. Zie bij LAS I voor de beschrijving van de leerlijnen.

Net als in LAS I (basisbekwaam schoolleider is LAS II opgebouwd uit de leerlijnen Leidinggeven aan onderwijsontwikkeling, Managen van de onderwijsorganisatie en Leidinggeven aan professionals.

In LAS II ga je de verbreden en verdiepen en zorg je ervoor dat jouw ontwikkeling betekenis heeft voor de school waar je werkt. Zo kijken we in LAS II bijvoorbeeld naar ontwikkelingen in de samenleving, zoals kansenongelijkheid en technologische ontwikkelingen, en de betekenis hiervan voor het onderwijs nu en in de nabije toekomst. Je krijgt je inzicht in veranderkunde en gaat ook je de school aan de slag met een verandertraject. Je leert over groepsdynamieken en wat teams succesvol maken en werkt aan de ontwikkeling van je eigen leiderschapsidentiteit onder andere door het onderzoeken van je eigen overtuigingen over leiderschap en veranderen. We starten het jaar met een 360 feedback die je uitzet in je eigen school.

Er wordt tijdens de opleidingsdagen in verschillende werkvormen gewerkt aan kennis, reflectie, inzichten en vaardigheden. Dit gebeurt vanuit een voortdurende pendel tussen theorie en praktijk. Gedurende de opleiding worden gastsprekers uitgenodigd die verschillende thema’s belichten vanuit hun (wetenschappelijke) deskundigheid.

In het programma staan de volgende leerlijnen centraal:

Over visies op leren en ontwikkelen en de invloed van de omgeving van de school.
Over persoonlijk leiderschap: Wat neem ik, onder andere vanuit mijn biografisch perspectief, mee in mijn leiderschap? Communiceren vanuit de positie van leidinggevende. Het kennen en beïnvloeden van de omgeving en het vanuit visie leren en ontwikkelen en visie op de toekomst, richting geven aan ontwikkeling van het onderwijs.

Het kunnen sturen in alle domeinen (structuur/cultuur, onderwijs organisatie en pedagogisch klimaat, personeel en faciliteiten) met als doel het bevorderen van de kwaliteit van het primaire proces. Het inrichten van de schoolorganisatie en het sturen in cultuur.

Het ontwikkelen van een onderzoeksmatige houding en een onderzoeksmatige cultuur in de school. Het kunnen creëren van een professionele leergemeenschap in de school.

Persoonlijk leiderschap vanuit een onderzoeksmatige attitude is geïntegreerd in de drie leerlijnen. Bij persoonlijk leiderschap gaat het om het ontwikkelen van een eigen leiderschapsstijl vanuit zelfkennis en kennis van leiderschap gecombineerd met het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden. De onderzoeksmatige attitude blijkt uit het ontwikkelen van een kritische houding en onderbouwing vanuit wetenschappelijke inzichten ten aanzien van ontwikkelingen in het onderwijs.

Studiebelasting

De opleiding bestaat uit vijftien bijeenkomsten van een dag (inclusief een tweedaagse).

De totale studiebelasting bedraagt 420 uren (15 ECTS): 15 opleidingsdagen van 9.15 tot 16.15 uur, literatuurstudie, voorbereiding op de bijeenkomsten, het maken van opdrachten en twee keer intervisie buiten de opleidingsdagen.

De gemiddelde studielast per week is inclusief contacttijd 10 uur. Er geldt een aanwezigheidsverplichting van 26 van de 30 dagdelen.

Certificering en kosten

Iedere leerlijn wordt afgesloten met een opdracht waarin je aantoonbaar kennis en inzichten vanuit praktijk en theorie integreert en bewijslast levert voor de beheersing van de leiderschapspraktijken competenties) op vakbekwaam niveau.

Daarnaast zijn er opdrachten die aan voorwaarden moeten worden voldaan en is tenminste 80% aanwezigheid bij de opleidingsdagen vereist. Wanneer aan bovenstaande is voldaan, ontvang je het getuigschrift vakbekwaam schoolleider.

Kosten opleiding: € 5830,–

Bijkomende kosten voor aanschaf literatuur € 250,–

Wanneer deze opleiding incompany wordt verzorgd, kunnen de prijzen afwijken. Neem voor meer informatie hierover graag even contact met ons op.

Leslocaties Rotterdam en Amsterdam

Data opleidingsjaar 2025-2026

LAS II Rotterdam 2025-2026

Locatie: Thomas More Hogeschool, Stationssingel 80 Rotterdam

  • dinsdag 16 september 2025
  • maandag 29 september 2025 & dinsdag 30 september 2025 (tweedaagse met overnachting)
  • dinsdag 28 oktober 2025
  • dinsdag 11 november 2025
  • dinsdag 2 december 2025
  • dinsdag 13 januari 2026
  • dinsdag 27 januari 2026
  • dinsdag 10 februari 2026
  • dinsdag 3 maart 2026
  • vrijdag 13 maart 2026 – conferentie LAS II locatie TMH Rotterdam
  • dinsdag 31 maart 2026
  • dinsdag 14 april 2026
  • dinsdag 19 mei 2026
  • dinsdag 2 juni 2026
  • Certificering is gepland op dinsdagmiddag 30 juni 2026

 

LAS II Amsterdam 2025-2026   

Locatie: Aristozalen, Teleportboulevard 100 Amsterdam

  • vrijdag 5 september 2025
  • donderdag 18 september 2025 & vrijdag 19 september 2025 (tweedaagse met overnachting)
  • vrijdag 10 oktober 2025
  • vrijdag 31 oktober 2025
  • vrijdag 21 november 2025
  • vrijdag 12 december 2025
  • vrijdag 9 januari 2026
  • vrijdag 23 januari 2026
  • vrijdag 13 februari 2026
  • vrijdag 13 maart 2026 Conferentie LAS II- Locatie TMH Rotterdam
  • vrijdag 27 maart 2026
  • vrijdag 10 april 2026
  • vrijdag 24 april 2026
  • vrijdag 22 mei 2026
  • Certificering is gepland op vrijdag 19 juni 2026

 

Let op: Aanmelding en opleidingsdata voor Utrecht, worden gecommuniceerd via Utrecht Leert

Direct aanmelden of meer informatie

Inschrijven Neem contact op
Marijke Nederkoorn-Bajema (MEd)

Marijke Nederkoorn-Bajema (MEd)

kernopleider