Leiding geven aan schoolontwikkeling II

Vakbekwaam schoolleider

In het kort

De opleiding ‘Leidinggeven aan schoolontwikkeling II’ is bedoeld voor leidinggevenden in het onderwijs die sturingsruimte hebben in de eigen praktijk. Naast deze sturingsruimte moet je aantoonbaar over de competenties basisbekwaam schoolleider beschikken om toegelaten te worden tot LAS II. LAS II leidt tot het gecertificeerde getuigschrift Vakbekwaam schoolleider. Aan het einde van de opleiding beschik je aantoonbaar over de leiderschapspraktijken (competenties) voor schoolleider op vakbekwaam niveau.

Algemene informatie

De basis van de opleiding bestaat uit drie leerlijnen die in verbinding staan met de vijf leiderschapspraktijken voor leidinggevenden in het onderwijs: Visiegericht werken, In relatie staan met de omgeving, Ontwikkelen van de organisatie, Zorgen voor onderwijskwaliteit en Leren en ontwikkelen van professionals. We hebben hier vanuit onze visie op leiderschap de competentie Persoonlijk leiderschap vanuit een onderzoeksmatige attitude, aan toegevoegd. Zie bij LAS I voor de beschrijving van de leerlijnen.

Net als in LAS I (basisbekwaam schoolleider is LAS II opgebouwd uit de leerlijnen Leidinggeven aan onderwijsontwikkeling, Managen van de onderwijsorganisatie en Leidinggeven aan professionals.

In LAS II ga je de verbreden en verdiepen en zorg je ervoor dat jouw ontwikkeling betekenis heeft voor de school waar je werkt. Zo kijken we in LAS II bijvoorbeeld naar ontwikkelingen in de samenleving, zoals kansenongelijkheid en technologische ontwikkelingen, en de betekenis hiervan voor het onderwijs nu en in de nabije toekomst. Je krijgt je inzicht in veranderkunde en gaat ook je de school aan de slag met een verandertraject. Je leert over groepsdynamieken en wat teams succesvol maken en werkt aan de ontwikkeling van je eigen leiderschapsidentiteit onder andere door het onderzoeken van je eigen overtuigingen over leiderschap en veranderen. We starten het jaar met een 360 feedback die je uitzet in je eigen school.

Er wordt tijdens de opleidingsdagen in verschillende werkvormen gewerkt aan kennis, reflectie, inzichten en vaardigheden. Dit gebeurt vanuit een voortdurende pendel tussen theorie en praktijk. Gedurende de opleiding worden gastsprekers uitgenodigd die verschillende thema’s belichten vanuit hun (wetenschappelijke) deskundigheid.

In het programma staan de volgende leerlijnen centraal:

Over visies op leren en ontwikkelen en de invloed van de omgeving van de school.
Over persoonlijk leiderschap: Wat neem ik, onder andere vanuit mijn biografisch perspectief, mee in mijn leiderschap? Communiceren vanuit de positie van leidinggevende. Het kennen en beïnvloeden van de omgeving en het vanuit visie leren en ontwikkelen en visie op de toekomst, richting geven aan ontwikkeling van het onderwijs.

Het kunnen sturen in alle domeinen (structuur/cultuur, onderwijs organisatie en pedagogisch klimaat, personeel en faciliteiten) met als doel het bevorderen van de kwaliteit van het primaire proces. Het inrichten van de schoolorganisatie en het sturen in cultuur.

Het ontwikkelen van een onderzoeksmatige houding en een onderzoeksmatige cultuur in de school. Het kunnen creëren van een professionele leergemeenschap in de school.

Persoonlijk leiderschap vanuit een onderzoeksmatige attitude is geïntegreerd in de drie leerlijnen. Bij persoonlijk leiderschap gaat het om het ontwikkelen van een eigen leiderschapsstijl vanuit zelfkennis en kennis van leiderschap gecombineerd met het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden. De onderzoeksmatige attitude blijkt uit het ontwikkelen van een kritische houding en onderbouwing vanuit wetenschappelijke inzichten ten aanzien van ontwikkelingen in het onderwijs.

Studiebelasting

De opleiding bestaat uit vijftien bijeenkomsten van een dag (inclusief een tweedaagse).

De totale studiebelasting bedraagt 420 uren (15 ECTS): 15 opleidingsdagen van 9.15 tot 16.15 uur, literatuurstudie, voorbereiding op de bijeenkomsten, het maken van opdrachten en twee keer intervisie buiten de opleidingsdagen.

De gemiddelde studielast per week is inclusief contacttijd 10 uur. Er geldt een aanwezigheidsverplichting van 26 van de 30 dagdelen.

Certificering en kosten

Iedere leerlijn wordt afgesloten met een opdracht waarin je aantoonbaar kennis en inzichten vanuit praktijk en theorie integreert en bewijslast levert voor de beheersing van de leiderschapspraktijken competenties) op vakbekwaam niveau.

Daarnaast zijn er opdrachten die aan voorwaarden moeten worden voldaan en is tenminste 80% aanwezigheid bij de opleidingsdagen vereist. Wanneer aan bovenstaande is voldaan, ontvang je het getuigschrift vakbekwaam schoolleider.

Kosten opleiding: € 5.500,–

Bijkomende kosten voor aanschaf literatuur € 250,–

Wanneer deze opleiding incompany wordt verzorgd, kunnen de prijzen afwijken. Neem voor meer informatie hierover graag even contact met ons op.

Leslocaties Rotterdam en Amsterdam

Data opleidingsjaar 2024-2025

LAS II Rotterdam 2024-2025
Opleidingsdagen op dinsdag
Locatie: Thomas More Hogeschool, Stationssingel 80 Rotterdam

dinsdag 17 september 2024
maandag 30 september en dinsdag 1 oktober 2024 (tweedaagse op locatie)
dinsdag 22 oktober 2024
dinsdag 12 november 2024
dinsdag 3 december 2024
dinsdag 17 december 2024
dinsdag 14 januari 2025
dinsdag 28 januari 2025
dinsdag 11 februari 2025
dinsdag 11 maart 2025
dinsdag 8 april 2025
dinsdag 13 mei 2025
dinsdag 27 mei 2025
dinsdag 24 juni 2025 (certificering)

 

LAS II Amsterdam 2024-2025
Opleidingsdagen op vrijdag
Locatie: Aristozalen, Teleportboulevard 100 Amsterdam

vrijdag 20 september 2024
donderdag 3 en vrijdag 4 oktober 2024 (tweedaagse op locatie)
vrijdag 18 oktober 2024
vrijdag 8 november 2024                                                                                                              vrijdag 29 november 2024
vrijdag 13 december 2024
vrijdag 10 januari 2025
vrijdag 24 januari 2025
vrijdag 7 februari 2025
vrijdag 7 maart 2025
vrijdag 21 maart 2025
vrijdag 11 april 2025
vrijdag 16 mei 2025
vrijdag 13 juni 2025 (certificering)

Direct aanmelden of meer informatie

Inschrijven Neem contact op
Marijke Nederkoorn-Bajema (MEd)

Marijke Nederkoorn-Bajema (MEd)

kernopleider