Leiding geven aan schoolontwikkeling I

Basisbekwaam schoolleider

In het kort

De opleiding ‘Leidinggeven aan schoolontwikkeling I’ (LAS I) is bedoeld voor (aspirant) leidinggevenden en leraren die hun leiderschap willen ontwikkelen. LAS I leidt tot het gecertificeerde getuigschrift Basisbekwaam schoolleider. Aan het einde van de opleiding beschik je aantoonbaar over de leiderschapspraktijken (competenties) voor schoolleider op basisbekwaam niveau. Het getuigschrift geeft toegang tot ‘Leidinggeven aan schoolontwikkeling II’, de opleiding die leidinggevenden opleidt tot vakbekwaam niveau.

 

 

 

Algemene informatie

Algemene informatie

De basis van de opleiding bestaat uit drie leerlijnen die in verbinding staan met de vijf leiderschapspraktijken voor leidinggevenden in het onderwijs: Visiegericht werken, In relatie staan met de omgeving, Ontwikkelen van de organisatie, Zorgen voor onderwijskwaliteit en Leren en ontwikkelen van professionals. Vanuit onze visie op leiderschap hebben we hier de competentie Persoonlijk leiderschap vanuit een onderzoeksmatige attitude aan toegevoegd.

De LAS opleiding is concentrisch van opbouw. In het eerste (basisbekwaam) als het tweede jaar (vakbekwaam) komen dezelfde leerlijnen aan bod. In het tweede jaar neemt de complexiteit toe en vindt verdere verdieping plaats op de inhoud van de leerlijnen

  • Leidinggeven aan onderwijsontwikkeling
  • Managen van de onderwijsorganisatie
  • Leidinggeven aan professionals

Persoonlijk leiderschap vanuit een onderzoeksmatige attitude is geïntegreerd in de drie leerlijnen. Bij persoonlijk leiderschap gaat het om het ontwikkelen van een eigen leiderschapsidentiteit vanuit zelfkennis en kennis van leiderschap gecombineerd met het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden. De onderzoeksmatige attitude blijkt uit het ontwikkelen van een kritische houding en onderbouwing vanuit wetenschappelijke inzichten ten aanzien van ontwikkelingen in het onderwijs. LAS I start met een Leadership Big Five vragenlijst.

Er wordt tijdens de opleidingsdagen in verschillende werkvormen gewerkt aan kennis, reflectie, inzichten en vaardigheden. Dit gebeurt vanuit een voortdurende pendel tussen theorie en praktijk. Gedurende de opleiding worden gastsprekers uitgenodigd die verschillende thema’s belichten vanuit hun (wetenschappelijke) deskundigheid.

De opleiding bestaat uit vijftien bijeenkomsten van een dag (inclusief een tweedaagse).

Leerlijnen voor de LAS I

Leidinggeven aan onderwijsontwikkeling en persoonlijk leiderschap

Over visies op leren en ontwikkelen en de invloed van de omgeving van de school.
Over persoonlijk leiderschap: Wat neem ik, onder andere vanuit mijn biografisch perspectief, mee in mijn leiderschap? Communiceren vanuit de positie van leidinggevende.

Het kennen en beïnvloeden van de omgeving en het vanuit visie leren en ontwikkelen en visie op de toekomst, richting geven aan ontwikkeling van het onderwijs.

Het kunnen sturen in alle domeinen (structuur/cultuur, onderwijs organisatie en pedagogisch klimaat, personeel en faciliteiten) met als doel het bevorderen van de kwaliteit van het primaire proces.

Het ontwikkelen van een onderzoeksmatige houding en een onderzoeksmatige cultuur in de school. Het kunnen creëren van een professionele leergemeenschap in de school.

 

Studiebelasting

De totale studiebelasting bedraagt 420 uren (15 ECTS): 15 opleidingsdagen van 9.15 tot 16.15 uur, literatuurstudie, voorbereiding op de bijeenkomsten, het maken van opdrachten en twee keer intervisie buiten de opleidingsdagen.

Iedere leerlijn wordt afgesloten met een opdracht waarin je aantoonbaar kennis en inzichten vanuit praktijk en theorie integreert en bewijslast levert voor de beheersing van de leiderschapspraktijken (competenties) op basisbekwaam niveau. Daarnaast zijn er opdrachten die aan voorwaarden moeten voldoen en is tenminste 80% aanwezigheid bij de opleidingsdagen vereist. Wanneer aan bovenstaande is voldaan, ontvangt je het getuigschrift basisbekwaam schoolleider.

De gemiddelde studielast van deze opleiding is per week inclusief contacttijd 10 uur. Er geldt een aanwezigheidsverplichting van 26 van de 30 dagdelen.

Praktische informatie

In totaal bestaat de opleiding uit 15 opleidingsdagen in Amsterdam, Rotterdam of incompany op andere locaties in het land.

De kosten voor de opleiding betreffen € 5830,–

(Nader te bepalen wanneer de opleiding In Company wordt gevolgd).

Bijkomende kosten voor aanschaf literatuur betreft € 200,–

Leslocatie Rotterdam en Amsterdam

Data opleidingsjaar 2025-2026

LAS I Rotterdam 2025-2026

Leslocatie: Thomas More Hogeschool, Stationssingel 80 Rotterdam

  • dinsdag 9 september 2025
  • maandag 22 september & dinsdag 23 september 2025 (tweedaagse met overnachting)
  • dinsdag 14 oktober 2025
  • dinsdag 4 november 2025
  • dinsdag 25 november 2025
  • dinsdag 9 december 2025
  • dinsdag 6 januari 2026
  • dinsdag 20 januari 2026
  • dinsdag 3 februari 2026
  • dinsdag 10 maart 2026
  • dinsdag 24 maart 2026
  • dinsdag 7 april 2026
  • dinsdag 21 april 2026
  • dinsdag 26 mei 2026
  • Certificering is gepland op dinsdagmiddag 23 juni 2026

 

LAS I Amsterdam 2025-2026

Leslocatie: Aristozalen, Teleportboulevard 100 Amsterdam

  • vrijdag 5 september 2025
  • donderdag 18 september & vrijdag 19 september 2025 (tweedaagse met overnachting)
  • vrijdag 10 oktober 2025
  • vrijdag 31 oktober 2025
  • vrijdag 21 november 2025
  • vrijdag 12 december 2025
  • vrijdag 9 januari 2026
  • vrijdag 23 januari 2026
  • vrijdag 13 februari 2026
  • vrijdag 13 maart 2026
  • vrijdag 27 maart 2026
  • vrijdag 10 april 2026
  • vrijdag 24 april 2026
  • vrijdag 22 mei 2026
  • Certificering is gepland op vrijdag 19 juni 2026

 

Let op: Aanmelding en opleidingsdata voor Utrecht, worden gecommuniceerd via Utrecht Leert

Direct aanmelden of meer informatie

Inschrijven Neem contact op
Marijke Nederkoorn-Bajema (MEd)

Marijke Nederkoorn-Bajema (MEd)

kernopleider