2 1330DEF

Module Zelfbegrip van de schoolleider

Thema: Persoonlijk leiderschap

 

In deze module kijken we naar je bewuste en onbewuste overtuigingen als schoolleider en komen zo tot meer zelfbegrip: weten wat je aan het doen bent en waarom je dat aan het doen bent. We onderzoeken je wereldbeelden en zelfbeelden als ‘interface’ voor het framen van situaties: Wat is hier aan de hand? Als interface voor het bepalen van de strategie: Langs welke weg denk ik resultaten te behalen? En als interface voor de handelingskeuze: Wat ga ik (laten) doen? Door reflectie vanuit kennis en ervaringen krijg je als schoolleider meer zicht op je eigen bewuste en onbewuste overtuigingen en kan zo meer bewust keuzes maken.

 

Doelen Zelfbegrip van de schoolleider

  • De schoolleider reflecteert op zijn of haar wereld- en zelfbeeld en de betekenis daarvan voor zijn of haar beoordeling van situaties (framing), strategiekeuze en handelingskeuze.
  • De schoolleider komt vanuit bewustwording en bijstelling van wereldbeeld en zelfbeeld (vierslag reflectie) aan de hand van het model zelfbegrip, tot herziening van framing, herziening van strategie en herziening van handelingskeuze

 

Korte omschrijving van de bijeenkomsten

 

In de eerste bijeenkomst introduceren we het model ‘zelfbegrip van de schoolleider’. We staan uitgebreid stil bij de betekenis van je ‘beliefs’ voor het framen van situaties, voor de strategie die je kiest en voor je handelen. We besteden aandacht aan bewuste en onbewuste overtuigingen en je eigen ‘succesroutines’ als schoolleider en bespreken wereldbeelden en zelfbeelden. Je onderzoekt hoe jij je verhoudt tot deze beelden.

 

In de tweede bijeenkomst staat de rol van emoties bij leiderschap centraal. Je onderzoekt je eigen ‘emotiehuishouding’ en hoe je omgaat met eigen emoties en emoties van anderen. Je wordt je meer bewust van je ‘triggers’ en hoe die ontstaan in de sociale context waarin jij je bevindt. Je leert hoe je emoties en ‘triggers’ kunt gebruiken als hefboom voor ontwikkeling voor jezelf en voor anderen.

 

In de derde bijeenkomst kijken we naar de morele dimensie van persoonlijk leiderschap. Dit doen we vanuit verschillenden invalshoeken. We verkennen de thema’s vrijheid en autonomie, morele verantwoordelijkheid en omgaan met tegenstellingen en fricties. Je onderzoekt wat deze thema’s betekenen voor je leiderschap.

 

In de vierde bijeenkomst staat het zelfbeeld van jou als schoolleider centraal. We staan stil bij de paralellen tussen hoe je bent opgegroeid en de patronen waar je als schoolleider ‘nog steeds’ in stapt. Als ‘spiegel’ kijken we naar de karakterstructuren van Reich en de valkuilen en kwaliteiten, dieperliggende behoeften en overlevingsmechanismen die kenmerkend zijn voor een bepaalde karakterstructuur. Zo krijg je meer zicht op je eigen minder verklaarbare reacties en kan je vanuit dit begrip experimenteren met ander gedrag.

 

In de laatste onlinebijeenkomst van ongeveer een uur presenteer je jouw inzichten en leerervaringen en de betekenis ervan voor je handelen en ga je daarover in gesprek met andere deelnemers en de opleider. Je besteedt hierbij aandacht aan wat je in de eigen praktijk hebt gedaan met deze inzichten en leerervaringen.

 

 

Heb je vragen over de inhoud van deze module dan kun je contact opnemen met
drs. Robert Mentink

06-22401125

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

SRPO vignet kleur herregistratie