2 1330DEF

Leermodule Persoonlijk Leiderschap: De leider als beweger

 

Als leidinggevende ben je in de eerste plaats zelf het grootste instrument dat je ter beschikking hebt om anderen te bewegen. De eigen persoonlijkheid, het authentiek optreden en ervaring bepalen voor een belangrijk deel de door de medewerkers toegekende legitimiteit om als leidinggevende bepalend en van invloed te mogen en kunnen zijn. Hoe krijg je inzicht in de eigen persoonlijke drijfveren, gewoontes, innerlijk kompas en hoe kun je daar het vermogen uit ontwikkelen om als beweger op te treden?

 

Korte beschrijving bijeenkomsten ‘De leider als beweger’

De rode draad in alle bijeenkomsten is de lijn: zelfkennis – visie en ambitie – uitdrukkingsvaardigheden.

 

De eerste bijeenkomst zal het accent liggen op het begrip "persoonlijk leiderschap" en zal onderzocht worden wat dit betekent voor het vormgeven van het eigen leiderschap. waarom is het van belang om authentiek te zijn? wat is de kracht die van persoonlijk leiderschap uitgaat? welke dimensies kent het persoonlijk leiderschap? waarin wordt persoonlijk leiderschap zichtbaar?

  • Visies op persoonlijk leiderschap
  • Leiderschapsvaardigheden versus persoonlijk leiderschap
  • Welk "zelf" leeft er aan de binnenkant en welk "zelf" 
wordt gekend aan de buitenkant
  • Onderzoek: hoe word ik gekend door mijn omgeving? 
En door mijzelf?

 

Bij de tweede bijeenkomst ligt het accent op de rol van emoties in het vormgeven van ons leiderschap. onze emoties geven aan hoe we ons verhouden tot de situatie of de ander. Zij sturen soms gewild maar vaak ook onbewust ons gedrag. Emoties bieden een goede ingang om de verhouding tot onszelf en de omgeving te onderzoeken. waar zijn we zeker in en waar worden we onzeker van. wat ontlopen we en waar voelen we ons toe aangetrokken? waar zijn we trots op en waar schamen we ons mogelijk voor?

  • De bron van onze emoties
  • Onderzoek van onze emoties
  • Emoties in biografisch perspectief, privé en werk - 
(relatie met kernverhaal?)
  • Onderzoek: hoe verhoud ik mij tot mijn omgeving?

 

Bij de derde bijeenkomst onderzoeken we hoe onze wil invloed heeft op ons leiderschap. Hoe klinkt in het leiderschap door wat uw ambities zijn? Welke invloed hebben we eigenlijk en komt mijn invloed ook voort uit mijn vrije wil of laat ik mij meer leiden dan ik denk? Hoe wordt u gestuurd door onbewuste gedrags­ patronen en reactiemechanismes. Hoe kunt u hier meer bewust van worden en invloed op uitoefenen. Hoe en waar kom ik kortweg zelf aan het stuur?

  • Stuurbaarheid en vrije wil
  • 
Onbewust versus bewust gedrag
  • 
De wil van de ander

  • De wil in biografisch perspectief

  • Onderzoek: waar en waarin wordt mijn wil zichtbaar?

 

Bij de vierde bijeenkomst onderzoeken we de eigen schoolsituatie en leren we de momenten herkennen waarop persoonlijk leiderschap vooral belangrijk is. Waar en wanneer doe ik er toe en hoe kan ik gevoel ontwikkelen voor dat moment? Waar, wanneer en hoe ga ik mij concreet uitdrukken in mijn leiderschap? Waar wil en kan ik consistent en herkenbaar zijn. Waar ben ik anders in dan anderen?

  • Mijn biotoop/landkaart

  • Mijn voornemens binnen de onderwijsgemeenschap/school

  • De ander in mijn leidinggeven
  • Reisplan en reisgezel

 

De laatste bijeenkomst heeft een sterk reflectief karakter. Er wordt afstand genomen van de dagelijkse praktijk en gekeken of het lukt om meer momenten te creëren waarin je als persoon van belang bent in wie je bent en hoe je doet. Er wordt vooruit gekeken hoe je als leidinggevende kan bijdragen om dit ook voor anderen te kunnen realiseren. De deelnemers presenteren hun leerervaringen.

 

 

Heb je nog vragen over de inhoud van deze module dan kun je contact opnemen met
drs. Robert Mentink

06-22401125

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.